رضا عطاران: مردم تنها خندیدن برایشان مهم نیست

ارائه مطالب در مورد هر موضوعي

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

رضا عطاران: مردم تنها خندیدن برایشان مهم نیست

رضا عطاران معتقد است: با ساخت «خوابم می آد» فكر می كردم به مخاطب شوك می دهم اما با این استقبال مردم، خودم از مخاطب شوك گرفتم. چرا كه اگر قرار بود فیلم تجاری بسازم تبحر بیشتری داشتم اما سعی كردم فیلم برای خودم هم باشد و آنرا دوست داشته باشم.

این بازیگر سینما وتلویزیون كه همزمان با اكران اولین ساخته سینمایی اش در مقام كارگردان به همراه ویشكا آسایش ـ بازیگر فیلم ـ در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حاضر شده بود، درباره ساخت «خوابم می آد» توضیح داد: دوست داشتم برای اولین فیلم سینمایی ام به عنوان كارگردان، كاری كه دوست دارم انجام بدهم. در آن مقطع فیلمنامه ای از آقای رفیع زاده خواندم و دیدم از لحاظ فرم كارهایی می توانم انجام بدهم كه كمتر انجام شده، مانند نریشن گویی و فلاش بك هایی كه در طول كار داشتیم.

عطاران، فیلمنامه اولیه را متعلق به حمید نعمت الله و همسرش دانست و اظهار كرد: از آن فیلمنامه تنها طرح اش استفاده شد، دختر و پسری كه پسر به خاطر عشق اش دست به سرقت می زند.

ابتدا قرار بود فیلم را كس دیگری بسازد

كارگردان و بازیگر «خوابم می آد» یادآور شد: ابتدا قرار بود كارگردان دیگری فیلم را كار كند. وقتی آن فیلم نامه را خواندم، گفتم خودم می سازم بنابراین بازنویسی كردم و چیزهایی از خاطرات بچگی خودم را در آن آوردم كه در نهایت حالت حسی آن ها را بسیار دوست داشتم.

عطاران با اشاره به برخی صحنه های فیلمش به ایسنا گفت: اتفاقات فیلم مانند همسایه، سرهنگ، تلویزیون، سرقتی كه از خانه شد همه در كودكی برایم اتفاق افتاده بود، تنها دوربین عكاسی برایم اتفاق نیفتاده بود كه دوربین سرخ پوستی كوچك بود كه آن موقع خیلی مد شده بود. در نهایت اینها را در بازنویسی فیلم نامه لحاظ كردم.

وی درباره تاثیر «بداهه» در «خوابم می آد» تصریح كرد: طبق روال كارهای قبلی ام با همان سبك و سیاق تمرین می كردیم و هر كس با خودش چیزهایی می آورد و همه چیز تمرین شد و در نهایت گرفتیم.

دو نیمه بودن «خوابم می آد» كاملا حساب شده است

رضا عطاران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره ی ریتم فیلم، دو نیمه بودن آنرا كاملا حساب شده دانست و گفت: بخش هایی كه حساب شده است كاملا حس می شود. مرگ پایانی كه برای شخصیت اصلی گذاشته ام، این را نمی توان گفت از دست در رفته بلكه در بازنویسی اتفاق افتاده است. همچنین ژانرهایی كه عوض می شود و ملودرام به اكشن تبدیل می شود، به طبع آن شكل و شمایل پلان ها هم تغییر می كند.

مردم تنها خندیدن برایشان مهم نیست

عطاران در پاسخ به اینكه آیا نگران واكنش تماشاگران نبوده است، گفت: اگر خیلی نگران واكنش مخاطب بودم، این كار را نمی كردم. در این یكی، دو سال حس كردم مردم تنها برایشان خندیدن مهم نیست و دوست دارند موضوعی جذب شان بكند كه این مساله ای جدی است. مردم آثار كاملا اجتماعی همچون «جدایی نادر از سیمین» و یا «اینجا بدون من» و «سعادت آباد» را پیش از این كمتر می دیدند ولی الان خیلی بیشتر از كارهای كمدی می بینند.

وی با اشاره به فیلم «خوابم می آد» یادآور شد: این احساس را داشتم كه ممكن است تلفیق ژانر و این نوع كارتازه، ریسك باشد اما در نهایت شكل فیلم برایم تازگی زیادی داشت. اما در عین حال این ریسك را انجام دادم و خواستم این كار را بكنم تا ببینیم مردم چه پاسخی می دهند كه تا الان پاسخ مخاطب خیلی خوب بوده است.

عطاران ادامه داد: این تغییر ذائقه مردم بسیار خوب است و به آدم احساس خوبی دست می دهد، اینكه مردم به این شكل سینما بروند، اتفاق خیلی خوبی است.

خودم راضی نبودم كه كارهای تلویزیونی ام را تكرار كنم

كارگردان مجموعه های تلویزیونی «ترش و شیرین»، «خانه به دوش»، «كوچه اقاقیا» با اشاره به كارهای تلویزیونی اش گفت: اگر قرار بود كارهای تلویزیونی ام را تكرار كنم، ممكن بود مخاطب راضی باشد ولی خودم خیلی راضی نبودم. در عین حال برای چسباندن نان به تنور بخش اول قصه را به شكل كارهای تلویزیونی ام شروع كردم تا مخاطب بماند و تا انتها فیلم را ببیند.

رضا عطاران ادامه داد: تجربه می گوید، اجرای خوب مخاطب را جذب می كند. درست است كه قصه مهم است ولی اجرای خوب هر چیزی قابل دیدن است. اگر بازیگران و عوامل خوب اجرا داشته باشند، همه چیز خوب دیده می شود و نمی توان صحنه را رها كرد.

كارگردان «خوابم می آد» همچنین از دغدغه اش از ابتدای ساخت این فیلم برای جذب مخاطب سخن گفت و ادامه داد: مواردی مانند حضور اكبر عبدی و بازیگران گیشه دار را در نظر گرفتم . در واقع اگر احساس می كردم ممكن است بخش كمدی كار در فروش لطمه بزند فكرهایی كردم كه این بخش را پر كند.

انتخاب اكبر عبدی ریسك نبود

عطاران درباره ریسك انتخاب اكبر عبدی با توجه به كارنامه سال های اخیرش به ایسنا گفت: از نظر من ریسك نبود. من معتقدم توانایی هایی اكبر عبدی هنوز هم به انتها نرسیده و امیدوارم ادامه پیدا كند و ما از هنرشان كه بخشی را در این فیلم دیدیم لذت ببریم. كاملا مشخص است اگر كسی با فكر و ایده آقای عبدی را برای فیلم اش انتخاب كند حتما نتیجه مثبت خواهد دید.

وی تصریح كرد: فشار مالی و مسایل چند ساله اخیر نه فقط برای آقای عبدی بلكه برای خود من و دوستانی دیگر هم اتفاق افتاده و در نهایت كارهایی را كه دوست نداشتیم، انجام دادیم.

وزارت ارشاد گفته بود بهتر است از مرد به جای زن استفاده نكنیم اما...

رضا عطاران درباره ی حضور اكبرعبدی به عنوان یك بازیگر زن در فیلمش به ایسنا گفت: از اول روی هنرپیشه زن فكر می كردیم اما وقتی ایده استفاده از مرد به جای زن به ذهنم رسید، اولین نفر آقای عبدی بود. آن زمان با وزارت ارشاد برای استفاده از مرد به جای زن مشاوره شد كه گفته بودند بهتر است این كار را نكنید اما تهیه كننده تصمیم را بر عهده من گذاشت.

وی ادامه داد: برای نقش زنی كه آقای اكبر عبدی بازی كردند، وقتی در آن مقطع به حضور بازیگران زن در آن سن و سال فكر كردیم، دیدیم بازیگرهای خوب ، فوت شده اند. الان هم فكر می كنم، اكبر عبدی آنقدر در این نقش خوب ظاهر شده كه اگر فیلم جایی غیر از ایران به نمایش درآید، مطمئن هستم كسی، متوجه نمی شود او یك مرد است.

ویشكا آسایش: دوست داشتم در تجربه كارگردانی عطاران باشم

در ادامه ی نشست فیلم سینمایی «خوابم می آد» در ایسنا، ویشكا آسایش بازیگر این فیلم، درباره ی حضورش در این فیلم یادآور شد: «ورود آقایان ممنوع» تجربه بی نظیری برایم بود و كلیشه بودن نقش هایی كه بازی می كردم شكسته شد. ضمن آنكه كمدی را هم دوست دارم و تجربه همكاری با گروه برایم خیلی خوب بود. عطاران هم پارتنر خیلی خوبی برای بازی است و اگر شخص دیگری غیر از او جلویم بود، آن نقش خوب نمی شد بنابراین علاقمند بودم در تجربه كارگردانی اش هم حاضر باشم.

وی افزود: همیشه فكر می كنم كسی كه بازیگری اش خوب است، مطمئنا اگر فیلمی را كارگردانی كند و آنرا بلد باشد، می تواند در آن كار هم موفق باشد. عطاران كارگردانی اش خیلی خوب بود و خیلی راحت و بدون هیچ استرس كار را جلو برد.

عطاران هم با اشاره به نقش كوتاه ویشكا آسایش در فیلم «خوابم می آد»، گفت: در «خوابم می آد» در اصل از خانم آسایش سوء استفاده كردیم، چون دوست داشتیم برای نقش های كوتاه تر هم از دوستان بازیگری استفاده كنیم كه مشكل بازی نداشته باشند و در گیشه هم به كمك كار بیایند و مخاطب جذب كنند.

وی همچنین درباره انتخاب مریلا زارعی اظهار كرد: برای مریلا زارعی نمی شود ژانری انتخاب كرد و گفت كمدی یا درام و كلا ایشان بازیگر خوبی است و همه جور احساس و موقعیت را می تواند منتقل كند، بنابراین جزو انتخاب های اولیه مان بود كه پیش از این در« نیش زنبور» و «خروس جنگی» هم با هم همكاری داشتیم.

عطاران درباره حضور ناصر گیتی جاه هم گفت: من یك پرونده ای از بازیگران خوبی كه زیاد هم هستند دارم، به نظر من در سنیما از آن ها خوب استفاده نشده است بنابراین جاهایی كه بدونم نقشی دارم كه می شود بخشی از بازی شان دیده می شود، از آن ها استفاده می كنم. آقای گیتی جاه جزو همان اسامی بودند كه همیشه دوست داشتم با ایشان كار كنم كه در نهایت در «خوابم می آد» فرصت این همكاری فراهم شد.

رضا عطاران: به بازیگر نزدیك می شوم

وی درباره علت دیده شدن بازیگران در فیلم هایش گفت: بخش اصلی كه من خودم خیلی رعایت می كنم پیش تولید است كه مهمترین بخش كار است و سعی می كنم در همه اجزای كار خودم را حل كنم بنابراین با همه عوامل هستم، آستین بالا می زنم و قاطی می شوم. دراین فیلم حتی پرده فیلم «شعله» را با هم كشیدیم. معتقدم بخش اصلی كه در كارها دیده می شود و مهمترین بخش هر كاری است، دیده شدن بازیگر است. بازیگر اگر بتواند آنچه مدنظر داریم به مخاطب منتقل كند، بخش اصلی كار اتفاق افتاده است.

عطاران با بیان اینكه به بازیگر نزدیك می شود در عین حال مطرح كرد: اما در خیلی كارها بودم و دیدم این اتفاق نیفتاده است، شاید مشكل از اینجا باشد كه كارگردان ها خیلی به بازیگر نزدیك نمی شوند و شیره وجودی بازیگر را بیرون نمی كشند. من خیلی دوست دارم بازی های خوب در كارم اتفاق بیفتد چون این اتفاق باعث ارتباط مخاطب با فیلم می شود.

این بازیگر همچنین در توضیح دلایل برخی بازی های نامناسب در برخی فیلم ها، این موضوع را به سابقه كم برخی از آنها مربوط دانست.

رضا عطاران درباره حضور خودش به عنوان بازیگر در اولین تجربه ی كارگردانی اش به ایسنا گفت: بازی در این فیلم جزو معدود كارهایی است كه به نظرم اگر فكر كنیم، می بینیم ما به ازا كمتری دارد تا شخص دیگری جای من بازی كند. خیلی از نقش ها بوده كه می شد به راحتی آدم دیگری را گذاشت اما برای این فیلم انتخاب بازیگر دیگری برای این نقش، خیلی سخت بود.

كارگردان «خوابم می آد» به انتخاب هومن بهمنش به عنوان مدیر فیلمبرداری اشاره كرد و یادآور شد: پیش از این در فیلم «صندلی خالی» كه بازی داشتم، كارش را دیده بودم و برای این فیلم اولین انتخابم بود و از تجربه ی همكاری با او بسیار راضی هستم. پیشنهادات خوبی هم می داد و معتقدم فكر خوبی دارد و ایده هایش را براساس كار به خوبی مطرح می كند و برای من هر چه كه می گفت درست بود و انجام دادیم.

دوست داشتم اسم فیلم «رضا هرگز نمی خوابد» باشد ولی ...

رضا عطاران در بخش دیگری از این نشست، درباره تغییر نام فیلم «خوابم می آد» در مقاطع مختلف،گفت: فیلم با نام «هیچ كس فرشته نیست» پروانه گرفت كه آنرا دوست نداشتم اما «رضا هرگز نمی خوابد» را خیلی دوست داشتم كه در دو روز آخر از سوی وزارت ارشاد گفتند عوض كنید بنابراین «خوابم می آد» را جایگزین كردیم.

این كارگردان درباره پایان بندی فیلم، در پاسخ به این دیدگاه كه مرگ شیرینی است و مخاطب را اذیت نمی كند، مطرح كرد: انتهای فیلم تلفیق خواب اولیه و خواب آخر فیلم شده است كه بخشی از مخاطبان فكر می كنند، خواب است در عین حال، خواستم آن مرگ قطعیت پیدا نكند.

ممیزی ها زیاد بود اما تایم بر نبود

عطاران درباره ممیزی های «خوابم می آد» در اكران عمومی گفت: ممیزی ها زیاد بود اما تایم بر نبود و نسخه نهایی ۸۴ دقیقه شد. نسبت به جشنواره ی فجر هم خودم ۸ دقیقه را برای تند شدن ریتم كم كردم اما اصلاحیه ها باعث شد بعضی از چیزهای كه دوست دارم حذف شود.

آسایش: كمدی «خوابم می آد» متفاوت است

ویشكا آسایش در ادامه نشست ایسنا، كمدی «خوابم می آد» را متفاوت دانست و مطرح كرد: نوع كمدی این فیلم مبتذل نیست و دوست داشتم حضورم در فیلمی باشد كه ژانرش با فیلم هایی كه قبلا كار كردم متفاوت باشد.

این بازیگر كه با نقش «قطام» در مجموعه امام علی(ع) معرفی شد درباره مسیر بازیگری اش بعد از آن مجموعه، یادآور شد: تا قبل از «ورود آقایان ممنوع» خیلی ها مرا همچنان با «قطام» می شناختند و حتی در فرودگاه پاسپورتم را نگاه می كردند می گفتند تو همان قطامی، اما بعد از «ورود آقایان ممنوع» كمتر شد و می گفتند این همان «قطام» كه «خانم دارابی» شده است.

نقش «قطام» باعث شد خودم را كنار بكشم

ویشكا آسایش درباره ی دلایل ماندگاری نقش «قطام» گفت: «قطام» اولین نقش زن تاریخی بود كه دیده شد و بعد از آن هر پیشنهادی كه می شد، «قطام» را می خواستند. می توانم بگویم مدیون آن دوره نیستم چون باعث شد خودم را كنار بكشم. مجموعه امام علی (ع) برای من یك دانشگاه بود به طوری كه آن قدر درگیر آن فضا شده بودم تصمیم گرفته بودم، ادامه تحصیلم را در لندن منتفی كنم كه خوشبختانه این كار را نكردم.

وی ادامه داد: بعد از فیلم «قطام» همه سناریوها، زن قد بلند زیبا می خواستند. در حالی كه دوست داشتم نقش های دیگر را تجربه كنم.به خاطر همین وقتی نقش یك زن زشت در «ورود آقایان ممنوع» پیشنهاد شد، بسیار خوشحال شدم. اما بعد از آن فیلم پیشنهادات سمت خانم دارابی رفت و حتی همان شخصیت در بیمارستان پیشنهاد شد به هرحال امیدوارم خانم دارابی به آن شكل نماد و كلیشه ای نشود.

در ادامه ی سخنان ویشكا آسایش، رضا عطاران هم معتقد است: تا یك نفر پا جلو نگذارد و پیشنهاد جدید ندهد همان نقش های قبلی پیشنهاد می شود. به اكبر عبدی هم بعد از فیلم «خوابم می آد» پیشنهادات زن شده و خودش می گفت؛ نقش های زن را از این به بعد به من می دهند.

این بازیگر با اشاره به تاثیرات «ورود آقایان ممنوع» در روند كاریش گفت: آن كار را خیلی دوست دارم و ثابت شد برای یك كار اگر متن خوب داشته باشی و انتخاب بازیگران خوب باشد، اتفاقات خوبی می افتد. چند وقت پیش با حمید جبلی رفته بودیم «رباط كریم» به كارخانه ای سر بزنیم. در راه مردم می آمدند و به من می گفتند، خسته نباشید آقای جبلی (نام كاراكترش در فیلم ورود آقایان ممنوع)، حمید جبلی فكر كرده بود من را با او قاطی كردند، گفتم اگر دو سال كار نكنی به من می گویند جبلی و شما فراموش می شوی، گفت: آره خطرناكه!.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، رضا عطاران به استقبال مردم از «خوابم می آد» اشاره كرد و گفت: خیلی ها به من گفتند «خوابم می آد» را چند بار دیدیم و معتقدم دیدن این فیلم یك بار حال نمی دهد و دوبار كه می بینی بیشتر می چسبد و سعی می كنی سه و چهار بار آن را ببینی.

وی در عین حال مطرح كرد: اگر مشكل سینماهای حوزه هنری هم حل شود، فروش مان در تهران و شهرستان ها خیلی بیشتر خواهد شد.

ویشكا آسایش هم با اشاره به استقبال مردم، ادامه داد: مردم هم به هر حال از دیدن كارهای تكراری خسته شدند و به دنبال دیدن ایده های جدید هستند، مانند «خوابم می آد» كه سبك رضا عطاران دارد و با دیگر كمدی ها متفاوت است.

عطاران در بخش دیگری از این گفت وگو درباره اینكه محدودیت ها چقدر در بوجود آمدن خلاقیت موثر بوده است، به ایسنا گفت: هم جنبه ی مثبت دارد و هم منفی. فیلمی مانند «ورود آقایان ممنوع» موضوع اش قابل طرح نیست اما به گونه ای نوشته و ساخته شده كه ایرادی نمی توان وارد كرد. به هرحال محدودیت، خلاقیتی را در نویسنده و كارگردان به وجود می آورد كه با توجه به شرایط سعی می كند كارهایی را انجام بدهد.

انتخاب اكبر عبدی به خاطر شرایط موجود است

وی ادامه داد: مثلا انتخاب اكبر عبدی در «خوابم می آد» به خاطر شرایط موجود است و در این محدودیت این اتفاق افتاده است. حتما نمایش فیلم در كشور دیگری باعث می شود به دنبال دلیل حضور یك بازیگر مرد در نقش زن بگردند، در حالیكه اینجا دلیل نمی خواهد و به یك ایده خوب تبدیل می شود.

رضا عطاران در عین حال گفت: اما ممیزی بخشی است كه دلخواه نیست و چیزهایی گفته می شود كه انگار ما اینجا زندگی نمی كنیم و نمی فهمیم. من ۱۲ سال تلویزیون كارگردانی كردم و در سینما هم سال ها بوده ام بنابراین ما خیلی خوب می فهمیم كه چه چیز خوب است. بنابراین وقتی فیلم ممیزی می خورد، واقعا اعصابم به هم می ریزد.

وی با اشاره به ممیزی های «خوابم می آد» در اكران عمومی یادآور شد: برای همین فیلم به سینما رفتم و در یك ربع اول آن، صحنه ای كه توپ به بچه نمی خورد، هیچ كس نمی فهمد چه می شود و از عصبانیت به بیرون آمدم اما آنها معتقدند، این حذفیات به فیلم لطمه نمی زند.

رضا عطاران در بخش دیگری از گفت وگویش با ایسنا درباره گفته اش مبنی بر اینكه به دنبال كارهای جدید در آثار كمدی است، گفت: همه ذهنیتشان این است كه كاری كنند تا تغییری ایجاد شود و شاید آن موقع كه این موضوع را مطرح كردم كمی اضافه گویی كرده باشم.

وی ادامه داد: ولی در حال حاضر حمله هایی بدی به آثار كمدی می شود و باعث شده متاسفانه بچه هایی مانند شفیعی جم و رضویان خانه نشین شوند، درحالیكه مردم آنها را دوست دارند و هر چه هم بگویند كار سخیف و كمدی مبتذل انجام می دهند، باز مردم خواهان این نوع كمدی هستند.

مردم كارهایی را دوست دارند كه منتقدان دوست ندارند

عطاران یادآور شد: جذابیت من برای مردم از كارهایی مانند «خروس جنگی» و «نیش زنبور» است كه منتقدین آن ها را دوست ندارند و«ورود آقایان ممنوع» كه نوع خوب این كارها بود. كارهایی كه منتقدین دوست دارند، معمولا در میان مردم محبوب نیست مثلا كسی مرا به خاطر فیلم «اسب حیوان نجیبی است» دوست ندارد. مردم هم بیشتر دوست دارند كار كمدی انجام دهیم.

فعلا در سینما كار می كنم

وی كه مجموعه های موفقی چون «كوچه اقاقیا»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را ساخته است، درباره حضور دوباره اش در تلویزیون اظهار كرد: فعلا در سینما كار می كنم، اما اگر وقت پیدا شود و طرح و قصه خوبی باشد ممكن است در تلویزیون هم كار كنم.

عطاران با اشاره به كارهای جدیدش گفت: فعلا در مجموعه «قلب یخی» به كارگردانی سامان مقدم كه برای شبكه نمایش خانگی ساخته می شود، بازی می كنم. در واقع می خواستم فیلم دومم را بسازم اما دیدم در این شرایط بهترین كار چیزی نزدیك به استراحت است بنابراین برای من بازیگری در تایم بالا، بهترین چیز بود بنابراین به این كار رفتم تا ببینم شرایط چه می شود.

این كارگردان ادامه داد: در این مدت اگر مشكلی برای فیلمی دیگر پیش نیامد، فیلم دومم را نیمه دوم امسال یا اوایل سال بعد می سازم. در عین حال برای بازی سینمایی هم چند پیشنهاد مانند فیلم جدید محسن امیریوسفی شده و قول مساعد دادم.

آسایش هم درباره آخرین فعالیت بازیگری اش به ایسنا گفت: در فیلم «نیكان و بچه غول» رحمان رضایی مشغول هستم كه تلفیق انیمیشن و رئال است و نقشی فانتزی دارم.



مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: